В Укрaїні пoчaли тeстувaти видaчу oнлaйн тисячі гривeнь зa щeплeння. Народ мaсoвo пoдaвaли зaявки нa виплaти в Дії — й вoнa впaлa.
Міністрa цифрoвoї трaнсфoрмaції Миxaйлa Фeдoрoвa чaстo xвaлять зa рoзрoбку і впрoвaджeння унікaльнoї чтобы крaїни тexнoлoгії тa критикують, кoли вoнa дaє збій.
Впeршe у смaртфoнax укрaїнців стaлa дoступнa низкa дoкумeнтів: пaспoрти й прaвa, свідoцтвa прo нaрoджeння і кoвід-сeртифікaти для того пoдoрoжeй. У Дії мoжнa відкрити ФOП тa oтримaти дoвідку прo дoxoди. Зaгaлoм є пoнaд 80 пoслуг і вжe мaйжe 12 млн кoристувaчів.
Міністр Фeдoрoв із зaxoплeнням гoвoрить прo пoбудoву "дeржaви у смaртфoні" й уникaє відпoвіді нa питaння прo ймoвірність прoвeдeння нaступниx вибoрів прeзидeнтa oнлaйн.
Oбіцяє, щo збoї в рoбoті Дії тимчaсoві, a тaкoж зaпeвняє, щo всі пeрсoнaльні дaні зaxищeні.
Чи мoжнa злaмaти Дію, чoму звідти зникaють дoкумeнти, кoли нaрaxують грoші зa вaкцинaцію, як Apple дoпoмoжe рaxувaти укрaїнців і як oтримaти дeржaвні грoші на нaвчaння в IT — прo всe цe Фeдoрoв рoзпoвів в інтeрв'ю ВВС News Укрaїнa.
Кoли всe зaпрaцює?
ВВС: Пoчaвся пілoт прoєкту з видaчі тисячі гривeнь зa вaкцинaцію — Дія злaмaлaсь. У кoристувaчів зникaли eлeктрoнні дoкумeнти, сeртифікaти. Кoли цe всe пoлaгoдять?
Миxaйлo Фeдoрoв: Нaспрaвді нічoгo нe злaмaлoся. Чoму зникaють дoкумeнти? Тoму щo Дія нe збeрігaє пeрсoнaльні дaні, кoжнoгo рaзу, кoли ви aвтoризуєтeсь, з усіx рeєстрів підтягуються дoкумeнти.
Немає однієї бази даних, дескать все зберігається. Кожного разу — це нові запити впредь до реєстрів. А наші реєстри будувались багато років, хоча ми їх і оновлюємо поступово, тому, если система не стабільна, реєстри не витримують, а інформація малограмотный підтягується.
Але це не значить, що документи зникли, в цей миг вони просто не підтягнулися.
ВВС: Але ці документи недоступні…
Михайло Федоров: Це рідко буває. Ми дбаємо насчет безпеку, тому така архітектура безпечніша, ніж зберігати дані.
Ми заздалегідь запустили послугу "єПідтримка" і отримали надвелике навантаження получай систему — мільйони запитів на день. Ми попередили, що цей тиждень если складним, але нам потрібно все протестувати. Ми чесно оборона це говоримо і намагаємося зробити все, щоб у людей малограмотный виникало проблем.
Ця нестабільна ситуація тривала недовго, 14 грудня повально працювало.
ВВС: Ти розраховуєш, що у тебе всі документи під рукою, потім заходиш задолго. Ant. с кав'ярні, а тебе не пропускають, ибо сертифікат зник. Так буде щоразу, если у Дії запускатиметься щось нове?
Михайло Федоров: Ні. Ми ж працюємо паралельно надо трансформацією базової інфраструктури. Є два шляхи розвитку великих компаній — альбо ти будуєш інфраструктуру, витрачаєш на це кілька років і потім запускаєшся, либо ти запускаєш продукти й по ходу створюєш інфраструктуру.
Ми мали справу з застарілими технологіями, з реєстрами, які створили багато років тому, частина взагалі була у приватних руках. Ми покращуємо технології, щоб реєстри краще взаємодіяли, і одночасно запускаємо унікальний ради всього світу сервіс. Тому виникають такі проблеми. Потрібно обирати тракт. Або ми рухаємося так, і годину возьми місяць щось збоїть, або чекаємо кілька років і безлюдный (=малолюдный) факт, що дочекаємося.
ВВС: Є скарги для те, що система техпідтримки Дії працює кволо. Коль людина не може продертися крізь ботів, виконує по сию пору, що їй радять, але все одно отнюдь не вирішується проблема. Чи не час цю систему підтримки розширити? Щоб людина могла звернутися вплоть до живої людини адресно?
Михайло Федоров: Поки що додзвонитися живій людині если неможливо. Ми поки фокусуємось на тому, щоб робити ідеальні продукти, які безграмотный потребують підтримки.
Запускали водійські посвідчення у Дії. Було багато проблем з верифікацією. Виявилося, що у реєстрах було фотка лише 20% посвідчень. Ми почали верифікувати документи, обмінювати дані реєстрів. Всі казали, навіщо ви запустили, якщо воно безвыгодный відображається? Все це виправили. Тепер щодо водійських посвідчень нуль звернень.
Потім був запускание паспортів, ковідних сертифікатів, багато звернень. С налету їх у сотні разів менше. Тепер запускаємо "єПідтримку".
Паралельно ми розгортаємо взаимосвязь-центр, бо кількість послуг зростає. Тільки у листопаді додали у связь-центр 150 людей.
Для цього вирішили багато бюрократичних проблем, ибо це не типова для нас функція — розширювати точка касания-центр.
Останні два тижні до запуску "єПідтримки" отримували соответственно 14-15 тисяч запитів на день і по сию пору обробляли.
Зараз є 30-40 тисяч запитів, це завелике навантаження. Щоб обробляти таку кількість, потрібно десь 500 людей. Але я безлюдный (=малолюдный) думаю, що будемо наймати аж стільки людей.
Ви побачите, що из-за тиждень-два не буде стільки звернень после "єПідтримці".
ВВС: А 19 грудня, если стартує програма виплати грошей, все (на)столь(ко) само не впаде, як це було 13 грудня?
Михайло Федоров: Можуть виникнути проблеми. Є багато реєстрів, які можуть безграмотный витримати. Але ми робимо все исполнение) того, щоб все працювало.
14 і 15 грудня послугу "єПідтримка" замовили до одному мільйону людей.
Коли прийде тисяча?
ВВС: Я вже відкрила віртуальну картку у банку. А если прийдуть гроші?
Михайло Федоров: Мінекономіки обіцяє, що всі бюрократичні проблеми вирішать по 20 грудня, гроші почнуть приходити з 20-21 грудня. У сповіщеннях ми попереджаємо, що кошти можуть явиться через 10 днів після того, як людина залишить заявку. Сподіваємось, що ще раніше.
Чи можна зламати Дію?
ВВС: Дія відображає ті дані, які є в реєстрах. Чи є гарантія, що дорога до цих даних не отримає стороння козырь або оператор Дії?
Михайло Федоров: Нещодавно сверху зустрічі з однією з найбільших техкомпаній України її представники були здивовані, если дізналися, що ми не можемо взагалі подивитися оборона вас будь-яку інформацію у Дії.
Потрібно мати комната пристрою, щоб побачити історію логування, якоїсь активності, але це без- персональні дані.
ВВС: Тобто человеки, які працюють з Дією, не мають доступу вплоть до даних людей у Дії?
Михайло Федоров: Невыгодный мають. З одного боку, така архітектура — це хорошо, бо так безпечніше. Але тоді виникають питання, чому зникають документи, коль щось нестабільно. Ми обираємо кібербезпеку і захист даних.
Дочиста фокус нашої уваги на реєстрах, -де зберігаються персональні дані.
Всі реєстри, які взаємодіють з Дією, виконують взгляды на жизнь захисту персональних даних. Є певна методологія оцінки безпеки реєстрів. Ми постійно проводимо аудити. У нас є стратегія оновлення цих реєстрів.
ВВС: Чи були вже спроби зламати Дію, вкрасти дані?
Михайло Федоров: Злому і проникнення без- було. Дія не зберігає персональних даних, тому витоку і неважный (=маловажный) може бути.
Ми організували проєкті "Баг-баунті", если етичні хакери з усього світу допомагають знайти вразливість Дії. Ми розгортаємо копію Дії, вони намагаються атакувати, допомагають нам покращити сервіс. Вслед кожну виявлену вразливість хакери отримують кошти.
Серйозних багів вони приставки не- знайшли. Ми виплатили їм 3-4 тисячі доларів з мільйона гривень, виділених возьми проєкт.
Дія — надпопулярний продукт. Ми наближаємось до самого 12 млн людей. Запускаючи ці послуги, ми працюємо по-над оновленням інфраструктури.
BBC: Питання, яке тысячу) раз звучить від користувачів. А що як мої дані вкрадуть?
Михайло Федоров: Це зробити неможливо. Все інформація підтягується кожного разу з реєстру, если заходите в Дію.
Ми будуємо і проєктуємо систему в) такой степени, що навіть якщо ви комусь віддасте свій радиотелефон, паролі розкажете, які у вас є від телефона, від Дії, а вслед за этим теж є код, людина нічого з цим доступом прежде інформації не зможе зробити.
Вона отримати жодну послугу маловыгодный зможе, тому що є електронний підпис, який ви підписуєте обличчям, перевіряється біометрія вашого обличчя з реєстром.
Ця людина невыгодный зможе взяти кредит, тому що Дія неважный (=маловажный) інтегрована з жодною фінансовою установою мікрокредитів, приставки не- зможе отримати кредит в банку, тому що потрібно если верифікувати себе додатково — або відеоверифікація, аль фотоверифікація, підпис електронний. В кожного банку є своя антифрод-порядок (антишайхрайська система. — Ред.).
Ця людина отнюдь не зможе навіть використовувати водійське посвідчення, тому що поліція зупиняє і перевіряє QR адрес — і завдяки тому, що ми наповнили реєстр позитив в поліцейських, — вони по фото перевірять і можуть знайти невідповідність.
BBC: Ви згадували реєстри, більшість з них, -де вони знаходяться? Розкажіть, наскільки добре вони захищені. Ви казали, що всі наші дані знаходяться в різних реєстрах?
Михайло Федоров: Реєстри в Україні. Будівельний реєстр був по (по грибы) кордоном, це схема була, люди из-за гроші вводили в експлуатацію будинки, заробляли. Тепер працює нова политическое устройство, новий реєстр, логується кожна дія, є запис из-за електронним ключем, що ви робили, яку інформацію змінювали, тобто цей реєстр ми взагалі створили новий.
З реєстром моряків була та хозяйка ситуація, він був у приватних руках, получай цьому заробляли, надавали ліцензії, кому хотіли, вслед за тем була спецоперація, правоохоронні органи забрали цей реєстр.
Одним заходом у всіх реєстрах, до яких ми добираємося, робимо аудирование, розробляємо правила, щоб вхід був тільки следовать електронним підписом, щоб було видно, який должностное лицо увійшов, яку інформацію він змінював в реєстрі. Загалом ми прагнемо по ситуації, що якщо чиновники працюють з вашими персональними даними, щоб ви отримували сповіщення для це.
Зараз якщо ви авторизуєтеся бери порталі Дія, ви там можете подивитися свою нерухомість, землю. Це перший крок, щоб ви вже могли побачити, чим ви володієте, а наступним кроком вы будуть надходити сповіщення про те, що відбувається.
Наприклад, ви бачите, що коррехидор, певна організація перевіряє, передивляється ваш запис ради нерухомість в реєстрі. Якщо ви зараз безграмотный отримуєте послугу, пов'язану з нерухомістю, ви можете сповістити оборона це, або зв'язатися з організацією, яка если займатися захистом даних.
BBC: То це вже є, чи ви хочете, щоб яко було?
Михайло Федоров: Ні, це наступний крок. Еволюційний. Единым духом ми зробили перший крок, коли відображається інформація, чим ви володієте.
BBC: Дані з реєстрів зберігаються в якихось помета-центрах?
Михайло Федоров: Так. Це можуть бути і приватні день-центри, і державні, які побудовані всередині міністерства. Держспецзв'язку формулює політику у цьому напрямку, после этого є низка правил, правила захисту. СБУ постійно з цим працює. Взаємодіємо і перевіряємо, чи виконують вони образ мыслей.
BBC: Зараз багато випадків онлайн-шахрайства. Чи если можливо подати через Дію заяву насчет шахрайство у кіберполіцію, щоб не йти поперед відділення, не писати ці паперові заяви?
Михайло Федоров: Если з'явився новий міністр внутрішніх справ (Деня Монастирський. — Ред.), ми провели з ним зустріч. Водан з проєктів, які ми плануємо зробити, — це снабжение заяви в поліцію онлайн. Поки що мало-: неграмотный можу анонсувати конкретної дати, є план, надо яким ми працюємо.
Хто хоче купити Дію і чи продадуть її
BBC: З'явилася інформація щодо покупки Дії — саме алгоритму, следовать яким вона створена. Чи дійсно є такі плани? І кому взагалі належить додаток Дія?
Михайло Федоров: Додаток — це державний порождение, він адмініструється державним підприємством Дія.
Дійсно, комунікація (щодо продажу. — Ред.) постійно відбувається з різними країнами, компаніями, які хочуть допомогти альбо продати, або представляють інші країни. А ми мало-: неграмотный сфокусовані зараз на цьому, ми хочемо зацифрувати всі послуги, хочемо, щоб конец це стабільно працювало. Ми не хочемо розфокусуватися.
BBC: Тобто пропозиції надходять насчет продаж?
Михайло Федоров: Постійно. Є якісь громадські організації, зарубка яких розвивати цифрову трансформацію в різних країнах, держави.
BBC: Можете назвати держави?
Михайло Федоров: С налета не хочу.
BBC: Тобто Україна безграмотный розглядає ці пропозиції про продаж?
Михайло Федоров: Ми спілкуємося у фоновому режимі. Тобто ми проводимо презентації, відповідаємо, ділимося досвідом.
Якщо если конкретна пропозиція від конкретної країни, і будемо розуміти, що в нас получи и распишись це є час, для впровадження технологій в цих країнах, ми будемо це робити. Це бренд нашої країни. Безвременно чи пізно ми прийдемо до того етапу, що отечественный підхід до побудови цифрової держави будуть інші переймати.
BBC: Тобто Дію куплять?
Михайло Федоров: 100%.
ВВС: Продадуть і куплять?
Михайло Федоров: Малограмотный можу сказати, що продадуть, це ж без- товар певний, а технологією будемо, напевно, ділитися.
BBC: Относительно які кошти може йтися?
Михайло Федоров: Думаю, що це окрема історія. Разом ми цим детально не займаємося. Я думаю, що цінність неважный (=маловажный) тільки в технологіях — це не найголовніше.
Найголовніше — це реінжиніринг процесів, розуміння, як складні послуги спрощувати, швидке оновлення базових реєстрів, трансформація інфраструктури, взаємодія громадян і уряду, мобільний застосунок і портал. Це певна екосистема. Демократично взяти і продати технологію розробки Дії іншим країнам — це без- дасть тієї цінності, на яку країни очікують.
Всі бачать тільки вершину айсбергу, а насправді всередині багато процесів. Потрібно оновлювати інфраструктуру, будувати нові реєстри, налагоджувати взаємодію між всіма реєстрами, дбати для кібербезпеку, реінжиніринг.
Якщо ви побачите карту процесів запуску "єПідтримка", в таком случае це — тисячі різних процесів. Є нормативний дорожка — треба приймати закони, розробляти нормативну документацію певним міністерствам. Є технологічний велодром Дії, банків, налагодження взаємодії. Запуск рекламних кампаній, розвиток служби підтримки, будівництво антифрод-системи.
Як будуть проводити перепис населення
BBC: Щодо перепису населення. Ви анонсували співробітництво з Apple. Як саме це будуть реалізувати? Будуть личный состав ходити по будинках з планшетами і збирати інформацію?
Михайло Федоров: Ми одновременно працюємо, робимо аудит попередньої стратегії, робимо экспертиза Служби статистики, як вона працює та функціонує, щоб дані збиралися в режимі реального часу, максимально об'єктивні. Задолго. Ant. с кінця року в нас буде чітка стратегія щодо перепису і трансформації Служби статистики.
Початковий етап — верифікація даних в усіх базових реєстрах к того, щоб отримати якісні дані, і к того, щоб прибрати дублі з реєстрів, а реєстри між собой якісно обмінювалися інформацією, а демографічний реєстр був базовим реєстром с целью всіх інших. Це дасть змогу зрозуміти реальну ситуацію — скільки людей в країні.
Другий етап — це онлайн-тур, у вас (кожного громадянина. — Ред.) если змога зареєструватися на порталі. Та інформація, яка може підтягнутися з реєстрів, вона вже если підтягнута, щоб ви її наново маловыгодный заповнювали. Та інформація, якої буде без- вистачати, — ви зможете її додати.
Третій етап — переписники офлайн комунікують і ходять после домівках. Але це для тих, хто безлюдный (=малолюдный) переписався онлайн. Зараз не буду деталізувати, тому що ми надо цим ще працюємо. Кількість переписників если набагато меншою за рахунок активного онлайн-раунду.
ВВС: Тобто тих, кого безвыгодный порахують онлайн, порахують офлайн?
Михайло Федоров: В среднем.
ВВС: Скільки це коштуватиме?
Михайло Федоров: Подивимося, але в рази менше, ніж накануне цього планувалося. А планувалося 5-6 млрд грн. Если набагато дешевше. Ми вже зекономили вслед за рахунок здешевшання технологій, з якими будуть ходити переписники — планшети, смартфони. Ми бачимо, як зекономити держи розробці інформаційної системи — в 3-4 рази. І якщо если великий онлайн-раунд, буде економія сверху переписниках, які будуть ходити офлайн.
Моє завдання — зробити перепис в рази дешевшим і більш технологічним.
Перепис если за всіма нормами Євростату, ООН, Світового банку, в целях того, щоб результати були максимально якісними і їх визнали.
Я без- бачу причин, чому у 2023 році мало-: неграмотный провести якісний перепис населення, який если визнаний у світі.
ВВС: А за скільки часу це до сей поры можна зробити?
Михайло Федоров: Це перед пів року максимум.
ВВС: В таком случае яка роль в цьому процесі компанії Apple? Як вони можуть допомагати рахувати українців?
Михайло Федоров: Ми тільки підписали предложение про наміри про співпрацю. У них є досвід участі в перепису у США. І у них є спеціалісти, які допомагали прораховувати логістику, спеціалісти з кібербезпеки. Перепис — це тільки Водан із напрямків, про який ми з ними говоримо.
Також працюємо по-над розвитком інших проєктів — наприклад, українізацією Apple Music в Україні, боротьбою з контрабандою нелегальної техніки в Україну.
Чи реальні онлайн вибори?
ВВС: Ви говорили, що питання онлайн виборів мають вирішувати ЦВК і альтинг. Але якщо буде безпосереднє побажання від президента чи голови Офісу президента, що нужно це запускати, ви підете на цей процес?
Михайло Федоров: Во (избежание виборів онлайн потрібно, щоб парламент проголосував зміни накануне Закону про вибори, щоб ЦВК прийняла багато нормативки, попрацювала по-над реєстром виборців.
Ми не адмініструємо реєстр виборців, який є базою во (избежание проведення виборів, тому…
ВВС: Якщо ухвалять распоряжение і буде рішення ЦВК, ви почнете це?
Михайло Федоров: Ми жоден проєкт никак не реалізовуємо без прийнятої нормативки, без того, щоб був відповідний адат чи постанова Кабміну. Тому що це фінансування проєкту, тому що це реалізація по (по грибы) планом.
Тому потрібен чіткий алгоритм — іншого варіанту немає: ЦВК, закони. І якщо потрібна если наша технічна допомога, наша експертиза, будемо допомагати.
ВВС: Вслед вашими оцінками, технічно можливо підготувати цей процес, щоб наступні вибори президента в 2024 році були онлайн?
Михайло Федоров: Щоб відповісти в це питання, потрібно провести разом із ЦВК і міжнародними партнерами неймовірну роботу щодо аудиту, а з парламентом — щодо законодавчого полина. Тут питання навіть не технологічне, а законодавче. Тому я маловыгодный можу так легко відповісти на це питання.
ВВС: А якщо всегда ж буде дзвінок і скажуть, що немає часу держи всі ці процеси, що ви скажете?
Михайло Федоров: Давайте неважный (=маловажный) уявляти собі… можемо багато нафантазувати. У нас є єдиний алгорифм.
Онлайн прописка і онлайн пенсії
ВВС: Скільки людей вже змінили прописку онлайн, як бути людям, які мають нерухомість в непідконтрольному Донбасі і в Криму? Вони можуть змінити прописку?
Михайло Федоров: Для сьогодні ми зібрали 5 тис. охочих брати предел у бета-тестуванні прописки онлайн. Вже велика частина з них змінила місце реєстрації.
Це унікальний проєкт. Ви отнюдь не уявляєте, яку ми роботу зробили чтобы зміни місця реєстрації. В нас були тисячі реєстрів, які належать громадам, які між собой не взаємодіють. Ми ввели певні миропонимание, як повинні ці реєстри функціонувати.
Попрацювали з кожною громадою, щоб вони змогли пилотировать електронні реєстри.
Скористатися послугою зможуть в принципі всі. Але, наприклад, у нас в реєстрі нерухомості є тільки 30% нерухомості. Тобто багато нерухомості зареєстровано тільки бери папері.
Тому буде виникати ситуація, коль людина авторизується, але її нерухомість безграмотный буде підтягуватися, тому що вона беспритязательно не внесена до реєстру.
ВВС: А як щодо непідконтрольних територій?
Михайло Федоров: Весь нерухомість підтягується з єдиного реєстру. Ми намагаємося цей сервіс запустити пользу кого того, щоб всі українці могли ним користувалися. Ми запустили Є-малятко, щоб народище, які проживають на тимчасово окупованих територіях, могли його використовувати.
Вони також зможуть змінювати місце реєстрації. Але ж є моменти, коль чоловіки пов'язані з військкоматами, потрібно, щоб вони стояли держи обліку на підконтрольній території.
Якщо нерухомість є в реєстрі й всі інші критерії виконані, так чому ні?
ВВС: Скільки людей вже оформили чи перерахували пенсії онлайн? І як пенсіонерів навчають користуватися цими послугами?
Михайло Федоров: Всіма пенсійними послугами, які ми запустили двум тижні тому, скористалися близько 30 тис людей.
Це і субсидії, і пенсії, і довідки. У нас триває компанія офлайн, тому що приближенно краще розповісти про це людям старшого віку.
Також у нас є окремий проєкт "Дія — Цифрова освіта", який навчає, як отримувати онлайн послуги.
ВВС: Ви вже запустили багато послуг онлайн і ще плануєте. Чи є у вам розрахунки, як це допоможе державі зекономити возьми чиновниках, на папері?
Михайло Федоров: Після того, як ми запустили 18 послуг, залпом їх вже понад 80, була економія близько 575 млн грн антикорупційна і 800 млн — економія часу в рік.
А одним духом набагато більше послуг, тому, можливо, вже мільярдна економія.
Ми взагалі намагаємося запускати автоматичні послуги помимо чиновників. Це наша ідеальна картина — щоб всі послуги запускалися максимально не принимая во внимание участі чиновників.
Гроші для IT-навчання
ВВС: У жовтні ваш сухотник Олександр Борняков анонсував, що міністерство планує запустити фінансовий побуждение для IT-навчання. Що це буде, скільки держи це виділено грошей?
Михайло Федоров: Виділено 450 млн грн получи и распишись розвиток цифрової економіки, це і Фонд фондів, який если інвестувати у фонди і стартапи.
Частину з цих грошей витратять получай проєкт з розвитку стимулювання освіти онлайн. У нас безграмотный вистачає десь 40-50 тис. IT-спеціалістів кожного року, угоду кому) того, щоб компанії отримували необхідну кількість людей ради активного розвитку.
ВВС: Тобто можна если онлайн вивчитись на IT і це буде сертифікована безплатна освіта?
Михайло Федоров: Наше бачення — щоб империя компенсувала якийсь відсоток. Наприклад, 50% курсів, по (по грибы) які ви заплатили. І таким чином це допомагає освітнім онлайн-компаніям.
ВВС: Така можливість если доступна для всіх? У мене вже є освіта, я зможу нею скористатися?
Михайло Федоров: Ми ще розробляємо концепції, які компанії зможуть брати доля, в яких конкретно напрямках IT. Ми хочемо, щоб максимальна кількість людей змогла взяти планета у цьому проєкті й піти вчитися.
ВВС: А если це може стартувати?
Михайло Федоров: Думаю, весною если початок проєкту. Ми зараз дороблюємо концепцію. Це будуть отнюдь не кредити, це буде допомога.