Андрей Герус: Ахметов настолько крупный, что слишком большой для Украины, или Украина маловата для его бизнеса

"Щo для того oднoгo oлігaрxa дoбрe, тe для іншoгo пoгaнo і нaвпaки", – кaжe нaрoдний дeпутaт "Прислуга нaрoду", гoлoвa eнeргeтичнoгo кoмітeту Вeрxoвнoї Рaди Aндрій Гeрус. 

Ця фрaзa гeрoя інтeрв’ю дoбрe пoяснює нe тільки причини критичнo різнoгo рівня стoсунків Вoлoдимирa Зeлeнськoгo з Рінaтoм Axмeтoвим тa Ігoрeм Кoлoмoйським, a й бaгaтo прoцeсів, які в oстaнні рoки відбувaються в укрaїнській пoлітиці зaгaлoм тa eнeргeтиці зoкрeмa.

Якщo відштoвxувaтися від цієї тeзи, тo укрaїнську eлeктрoeнeргeтику мoжнa рoзділити нa дві умoвні чaстини: вeликі вирoбники тa спoживaчі eлeктрoeнeргії. Axмeтoв – нaйбільший привaтний грaвeць нa ринку гeнeрaції eлeктрoeнeргії, a Кoлoмoйський – вoлoдіє eнeргoємними фeрoсплaвними підприємствaми, які є oдними з нaйбільшиx спoживaчів цьoгo прoдукту.

Якщo для того пeршoгo вигідні висoкі ціни нa eлeктрoeнeргію, тo исполнение) другoгo – нaвпaки. Дo кoгo в тaкій кoнфігурaції ідeoлoгічнo ближчий Aндрій Гeрус?

Зaснувaння Aсoціaції спoживaчів eнeргeтики тa кoмунaльниx пoслуг і систeмaтичнa критикa ДТEК дoзвoляють oпoнeнтaм Гeрусa віднoсити йoгo дo тaбoру дніпрoвськoгo бізнeсмeнa. Нaтяки нa цe гoлoвa кoмітeту з ПEК чaстo чує і від журнaлістів.

Йoгo ж відпoвіді звoдяться перед того, що він виступає за відкриту конкуренцію та прозорі миропонимание гри для всіх, а критика Геруса начебто мало-: неграмотный обмежується лише групою Ахметова.

В інтерв’ю Герус розгорнуто відповідає в питання, які стосуються бізнесу донецького олігарха. Для прохання оцінити результати роботи "Центренерго" ради часів "зрозумілого" Коломойському менеджменту він обмежується одним коротким реченням: "Можна було б і краще".

Хто винен в поточній енергетичній кризі, які центри впливу має президентська фракція "Нукер народу", чому майнінг криптовалют корисний угоду кому) енергосистеми і чим може завершитися протистояння Ахметова й Зеленського?

Ради сценарії проходження зими і причини енергетичної кризи

— З чим пов’язана поточна криза в енергетиці?

— Дві причини.

Перша – розбалансованість енергетики. У нас багато сезонної генерації: сонця, вітру і цього року було багато води. Влітку ми мали профіцит електроенергії і, як наслідок, достатньо низькі ціни порівняно з європейськими.

Друга – відсутність конкуренції і багато обмежень получи ринку. Надмірний протекціонізм призвів до залежності від кількох гравців. Відповідно, залежність від кількох гравців ринку призвела после того, що коли ці гравці маловыгодный сформували запаси вугілля, то ми отримали певні проблеми.

— Чи винна страна в дефіциті вугілля?

— Якщо і є вина держави, в таком случае це надмірне стимулювання "зеленим" тарифом відновлюваної генерації, зокрема сонячної. Це призвело впредь до профіцитів, які будуть тривати з квітня соответственно вересень. Потрібно було цю проблему вирішувати.

Ще одне – дисципліна і відповідальність вслед за порушення. Максимальний штраф за недотримання гарантованих запасів вугілля – 1,7 млн грн. Цього чуть-чуть.

ЕП: Раніше Нацкомісія з енергетики наклала нате "ДТЕК Східенерго" Ріната Ахметова максимальний консоляция 1,7 млн грн, в тому числі вследствие те, що на Луганській та Курахівській Бревно, які входять до підрозділу, протягом окремих місяців маловыгодный було забезпечено накопичення гарантованих запасів вугілля.

— Планується збільшення штрафу?

— В) такой степени, будемо над цим працювати. З цього приводу є рішення РНБО, тому що никак не можна так безвідповідально ставитися до своїх зобов’язань.

— Назвіть найбільш песимістичні сценарії проходження опалювального періоду, які розглядає влада.

— Влада розглядає і працює надо тим, щоб найбільш песимістичні сценарії маловыгодный реалізувалися, а щоб справдилися реалістичні сценарії, які передбачають, що ми спокійно і стабільно пройдемо опалювальний період.

— А якщо говорити ради форс-мажорний сценарій?

— Форс-мажорний сценарій – це повноцінна військова агресія з боку Росії і удари до об’єктах енергетичної системи. Сподіваємося, що Путін бери це не піде, але маємо бути готовими по всього.

— А якщо в контексті дефіциту вугілля та рекордних цін получи и распишись газ?

— Усі інші сценарії керовані і можуть бути опора’якшені. При високих цінах можуть бути нерозрахунки, але це безграмотный найстрашніше, це можна виправити.

— Чи можливий сценарій з відключенням споживачів?

— Якщо відключення є, ведь вони пов’язані з ремонтами ліній електропередач та підстанцій. Віялових відключень немає, і проводиться робота, щоб їх далеко не було. У нас є альтернативні джерела – імпорт електроенергії та вугілля.

Чи если звільнений міністр енергетики та хто стоїть вслед за імпортерами електроенергії з Білорусі

— Наприкінці 2021 року комітет з ПЕК підтримав законопроєкт ради REMIT. Чи будуть голоси в парламенті та що цей бумага змінює для галузі?

ЕПREMIT – норма Євросоюзу, який розширює контроль і вплив енергетичного регулятора получи учасників ринку.

— Не знаю, чи будуть голоси, побачимо. Думаю, будуть спроби впливу в депутатів, і не завжди законні.

Законопроєкт относительно те, що українські регулятори отримають откуп розслідувати зловживання на оптових енергетичних ринках, моніторити ситуацію в режимі онлайн, в тот же час реагувати, розслідувати порушення, отримувати результати таких розслідувань і накладати болючі штрафи.

Ми розуміємо, що зловживати держи оптових ринках або маніпулювати можуть крупні гравці. Відповідно, думаю, що деякі крупні учасники ринку будуть докладати зусиль, щоб цей принцип не був проголосований. Хоча, допускаю, що у версії другого читання можуть буть певні поддержка’якшення, це теж нормально.

— Чинний интеллект Міненерго компетентний чи його треба звільнити?

— Я мало-: неграмотный чув, щоб стояло питання зміни голови Міненерго. Тим більше, йде морана, потрібно працювати більше над тим, щоб ми стабільно пройшли зиму.

— Хто стоїть вслед компаніями-імпортерами електроенергії з Білорусі? Наприклад, по (по грибы) "ТЕТ груп" колишнього менеджера ДТЕК Віталія Бутенка.

— Є офіційні дані. Ми чули, що він самостійний, висококваліфікований, високопрофесійний торговец. Виникає питання, чому він не діє бери ринкових засадах, а діє чи діяв у зв’язці з якоюсь дубайською компанією, яка отримала обсяг електроенергії, продає і купує її, можливо, неважный (=маловажный) на ринкових засадах.

— Він міг самостійно домовитися з білорусами оборона імпорт електроенергії?

— Допускаю, що никак не міг.

— У пресі є дані, що цей імпорт міг здійснюватися ради підтримки влади.

— Не знаю, я допомагав тому, щоб імпорт ішов в ринкових засадах. Я за те, щоб була конкуренція получи и распишись аукціоні за доступ до міждержавного перетину, поперед мереж "Укренерго" та в аукціоні в Білорусі.

— Чи можливо здійснювати імпорт помимо політичної домовленості?

— Я не чув, щоб була політична домовленість. Якщо говорити насчет політику, то наш політичний діалог з Білоруссю дуже складний, можливо, він в паузі.

Тарифи для населення, нові атомні блоки та синхронізація з ENTSO-e

— Яким повинен бути такса на еоектроенергію для населення?

— Перехресне субсидування має бути мінімізоване і згодом ліквідоване. Думаю, далеко не раніше, ніж через пʼять років, це залежить від багатьох факторів.

— Як оцінюєте плани "Енергоатома" щодо будівництва блоків?

— Як дуже оптимістичні. Хотілося б, щоб ми почали з одного блоку получай Хмельницькій АЕС і рухалися крок за кроком. Водан блок стане в пригоді, а прямо зараз пріоритетом має бути побудова маневрової потужності.

У нас є велика сезонність, літо-зимушка, нам треба, щоб генерація могла взимку, а також вранці та ввечері покривати пікові навантаження.

— Если Україна зможе синхронізуватися з ENTSO-e?

— Синхронізацію потрібно проторить у 2023 році. Парламент зробив усе необхідне. Є питання технічне, є питання політичне. Коль я зустрічаюся з політиками чи представниками органів влади Польщі, Румунії і Словаччини, ведь завжди говорю їм, що для нас важливо, аби вони нас політично підтримали.

— Ми зможемо безо проблем пропрацювати в ізольованому режимі?

— Залежно коль. Влітку легше, взимку – складніше. Це залежить від того, які взимку будуть обставини. Пропрацювати богослужение три дні, це достатньо небагато.

Завжди в ізольованому режимі працювати складніше, ніж если в тебе є постійні перетоки із сусідніми країнами. Тому це складніше, але мало-: неграмотный є неможливим.

— Як оцінюєте роботу "Центренерго" вслед за останні два роки?

— Можна було б і краще.

— Ви дивилися розслідування оборона майнінг на Запорізькому заводі феросплавів групи "Приват" Ігоря Коломойського?

— Неважный (=маловажный) дивився, але читав. Думаю, що майнінг без- є злочином. Більше того, з технічної точки зору, майнінг навіть корисний на енергосистеми. Він згладжує нічні провали та ранкові піки, оскільки йде приблизно рівним графіком.

Майнінг никак не є злочином, але продаж електроенергії за цінами нижче ринку завжди викликає питання. Якщо це продаж державними підприємствами. Далеко не важливо, куди пішла ця електроенергія – возьми майнінг, перепродаж чи заводи.

Усі державні підприємства мають продавати всю електроенергію после високими цінами. Максимально високі ціни виникатимуть тоді, коль серед покупців буде гостра конкуренція, яка неможлива следовать умови продажу крупними лотами.

На які фінансово-промислові групи орієнтуються "Люди народу"

— Ви підтримували кандидатуру Юрія Вітренка получи посаду міністра. Чи підтримуєте його с налета як голову "Нафтогазу"?

— Я підтримував, тому що була подана його кандидатура. І бери комітеті голосували, і в залі голосували. Як керівник "Нафтогазу" він маловыгодный проходив розгляду в парламенті, тому моєї підтримки невыгодный потребував і не потребує.

Працюємо. Є питання, які ми бачимо однаково, є такі, щодо яких дискутуємо. Це робочий процес. Невыгодный існує такого керівника "Нафтогазу", з яким би приставки не- було дискусій, у тому числі гострих, з парламентом та іншими учасниками ринку.

Це дуже велика компанія і вона стає політичною.

— Внесення кандидатури Вітренка предварительно парламенту було непідготовленим?

— Там питання малограмотный в непідготовленості. Я прекрасно розумію, як працює собор. Вітренко не набрав голосів, тому що близькі до самого фінансово-промислових груп депутати не голосували следовать його призначення. А інтереси олігархів в українському парламенті представлені досить добре.

— Під часок першого голосування депутати, які орієнтуються сверху Коломойського, були "за". Ті, що орієнтуються для Ахметова, були "проти". Під отрезок времени другого голосування – навпаки.

— Під минута другого голосування частина депутатів, які орієнтуються получай Ахметова, дали голоси, а частина була проти. Тобто далее не було великого бажання, щоб Вітренко був міністром, але і никак не було критичного спротиву.

— У президентській фракції є депутати, які орієнтуються получай фінансово-промислові групи?

— Якби я вы сказав, що у фракції монобільшості таких людей немає, я б вы сказав неправду.

— Які ще центри впливу має президентська фракція?

— У президентській фракції є депутати, яких рекомендували в индекс різні люди: Дмитро Разумков, Андрій Бодя, якісь бізнесмени. Є різні люди і бувають різні ситуації. Меджлис – це більше, ніж фракція "Ключник народу". Головне – що в більшості випадків законопроєкти набирають 226 голосів.

— Если може відбутися розділення "Укрнафти"?

— Думаю, що найближчим кое-когда може і не відбутися. Кажу як стороння людина, яка мислить логічно. Получай мою думку, розходитися цим акціонерам потрібно, тому що в цій конфігурації регалии програє.

Однак будь-який поділ може бути представлений як "олігарх отримує більше, а власть отримує менше". У цьому процесі багато суб’єктивних оцінок: скільки коштують ті чи інші активи. Небажання підставлятися під критику може призвести после того, що нічого не буде відбуватися.

— Запропонований командою Вітренка сценарій справедливий?

— Я далеко не вникав у деталі, бо важко оцінити кожен фонд. Такий же сценарій пропонувала попередня ледовая дружина "Нафтогазу", тому не візьмуся давати оцінки.

Логичность про олігархів, війна Ахметова та Зеленського, теплі стосунки Коломойського з владою

— Що змінює принцип про олігархів?

— Оцінімо реальність. В Україні є кілька гілок влади. Дескать-факто в Україні є така гілка влади, яка називається "Олігархія", і вона дуже сильна. Відповідно, фактичний табор речей потрібно було просто легітимізувати, щоб фактичний становище речей і юридичний стан речей були максимально наближені.

Був ухвалений канон, який доведе існування олігархів і покаже, який вплив вони здійснюють получи державу, економіку та політику. Це если видно за критеріями. Можливо, цей принцип у певних моментах жорсткий, я це допускаю, але предмет внимания олігархічного впливу набирала гострих форм і потребувала якогось вирішення.

Це перший крок, але це недостатня умова с целью вирішення проблеми. Потрібна робота регуляторів, Антимонопольного комітету, судів, правоохоронних органів.

— Є різні думки щодо цього закону. Хтось вважає його популістським, інші – першим кроком впредь до диктатури. Ви до якої більше схиляєтеся?

— Це ж дві целиком и полностью протилежні думки, які суперечать одна одній. Одна базарить, що він нічого не змінює, а інша – що змінює аминь і створює диктатуру.

Зрозуміло, що правда десь посередині. Яса не є панацеєю від усіх бід, але він дає певний інструментарій, певні сигнали бізнесменам, если вони стають олігархами, що їм варто робити, щоб ними далеко не стати.

Далі кожен зможе вирішити: бути в реєстрі олігархів нежто відмовитися від певного політичного впливу, бути крупним бізнесменом та інвестувати в різні галузі, жити в окремому середовищі і никак не потрапляти до списку олігархів.

— Чому виник конфлікт між Зеленським та Ахметовим?

— У Ріната Ахметова були складні відносини і з Петром Порошенком.

Передусім – це размах бізнесу. Він настільки крупний, що завеликий к України або Україна замала для масштабів такого бізнесу. Дуже то и дело такий бізнес залежить від різних адміністративних та політичних рішень. Цих рішень стає настільки багато, що з цим дуже важко жити.

Тільки вчора було ухвалене рішення, яке вирішує певну проблему бізнесу, а вже будущие времена він виходить з новою ініціативою. Це триває постійно. Відповідно, у якийсь отрезок времени це набирає таких обертів, що створює конфліктну ситуацію.

Враховуючи масштаби бізнесу, страна може стати залежною. Ми розуміємо, що 80% видобутку вугілля і 80% теплової генерації входять в одну групу. Якби ця група виконувала вимоги щодо мінімальних гарантованих запасів получи и распишись складах, то в нас було б усе набагато легше, ризики були б мінімальними.

В жаль, трапляються конфлікти, бо інтереси держави іноді можуть збігатися з інтересами окремих учасників ринку, а іноді можуть мало-: неграмотный збігатися.

— Що стало причиною цього конфлікту?

— Це могла бути реакція возьми закон про олігархів. Чому? Цей бізнесмен дуже крупний, він розумів, що може собі дозволити в такой степени відреагувати.

Якби це був бізнесмен якогось середнього масштабу, він би нетрудно прийняв правила гри і пішов далі. Шелковичное) дерево ми бачимо, що величезний масштаб дозволяє маловыгодный ухвалювати де-факто рішення, а знову намагатися впливати бери державу.

— Як далеко можуть забрести сторони в цьому конфлікті?

— Важко сказати. Як возьми мене, влада з усіма готова домовлятися, якщо ти дієш цивілізовано, у рамках чинного законодавства, працюєш в конструктив.

Історично наша ситуація балансувалася тим, що в країні є пʼять-шість олігархів, і різні канали підтримували різних політиків. Це був елемент демократії объединение-українськи, але це теж нездорова ситуація. Іноді олігархи могли між собой домовитися і когось намагатися "знести" чи призначити. Це теж безвыгодный зовсім правильно. Бізнесмени мають займатися бізнесом, політики – політикою.

— Проблем немає з іншим олігархом. Чому каналец "1+1" Коломойського доволі нейтрально ставляться до президента та його команди?

— Мало-: неграмотный буду сперечатися, я нечасто дивлюся телебачення. Думаю, це може бути пов’язано з історично змагальними чи конкурентними відносинами двох олігархів. Що в целях одного олігарха добре, те для іншого отвратительно. І навпаки.

На Коломойського закон про олігархів таким (образом негативно не впливає. Він розуміє, що в нього майбутнє, принаймні найближчі кілька років, пов’язане з Україною.

Із західним світом у нього пов’язано небагато проєктів, а бути в реєстрі олігархів – це західний світ. Тетюха, що викликало гостру реакцію в одного, безлюдный (=малолюдный) викликало такої реакції в іншого, він з цим більш-менш спокійно живе. Коломойський тики-так ставиться до того, що він если в реєстрі, аби він там був никак не один.

Конфлікт більший зі стороною каналів "Україна 24" і "ТРК Україна". Здається, конфлікт пішов саме від тих каналів. Безлюдный (=малолюдный) було якихось різких дій з боку влади щодо підприємств Ахметова, окрім ухвалення закону для олігархів.

— ЗМІ пишуть, що ви побудували погрузчик’єру на критиці ДТЕК.

— Я вправду не будував усвідомлено свою кар’єру возьми критиці ДТЕК, але я допускаю, що певним чином це вплинуло получи впізнаваність. Якщо пригадати і подивитися ще далі, так я свою кар’єру будував для критиці закупівель трансформаторів, які тоді продавав Запорізький трансформаторний предприятие.

Що в тій ситуації, що в історії з ціною вугілля я виступав из-за те, що має бути конкуренція, а вона дає справедливу ціну, яку має заплатити споживач.

— У кулуарах кажуть, що ви – ключова людина у владі щодо питань енергетики, і більшість ініціатив у галузі – це ваші ідеї.

— Я читав, що глибокий вплив Андрія Геруса в енергетиці суттєво знизився. Мені така версія більше подобається.

— Що плануєте робити, якщо безлюдный (=малолюдный) вдасться обратися до наступного складу парламенту?

— Є чим зайнятися. Є деякі ідеї, але побачимо. Цей рада працюватиме ще понад два роки, тому подивимося, що если в майбутньому.

— Якби не енергетика, так чим би ви займалися?

— Інвестиціями в цінні папери. Акції, облігації – це теточка, що мені найбільше подобалося. Дуже цікава робота. Ти одразу бачиш в итоге, який залежить від тебе. Ринок завжди має рацію, усі твої рішення можна об’єктивно оцінити.

Комментирование и размещение ссылок запрещено.

Обсуждение закрыто.