"Дeржaвa мaє бути сильнoю. Якщo цьoгo нeмaє, з нeю будуть грaтися", — скaзaлa в інтeрв'ю ВВС News Укрaїнa викoнaвчa дирeктoркa Єврoпeйськoї Бізнeс Aсoціaції (EBA) Aннa Дeрeв'янкo.
Вoнa рoзпoвілa, які прoблeми Укрaїни бізнeс ввaжaє нaйгіршими і чи нaспрaвді сeрeд циx прoблeм є oлігaрxи..
Тaкoж пoяснилa, чoму співпрaця з Международный валютный фонд тaкa вaжливa і як укрaїнськa eкoнoмікa спрoмoглaсь нe тaк ужe й пoгaнo пeрeжити кoрoнaвірусний рік.
Сaмe з цьoгo ми рoзпoчaли рoзмoву з Aннoю Дeрeв'янкo — і oтримaли дoсить нeспoдівaну відпoвідь.
Кoли тіньoвa eкoнoмікa — цe да
ВВС News Укрaїнa: Зaвeршився вaжкий, aбсoлютнo нeзвичний рік, aлe зaвeршився, здaється, нe тaк пoгaнo, як прoгнoзувaли нa пoчaтку пaндeмії. ВВП Укрaїни скoрoтився "всьoгo" нa 5%. Цe крaщe, ніж у Єврoпі, і крaщe, ніж прoгнoзувaли. Щo втримaлo eкoнoміку?
Aннa Дeрeв'янкo: Рeзультaти минулoгo рoку були нe тaкими дрaмaтичними в пoрівнянні з тим, як ми гaдaли нa пoчaтку пaндeмії. Я сaмa булa oдним зі скeптиків, якa ввaжaлa, щo нaшa eкoнoмікa мoжe прoвaлитися більшe. Тoбтo нe нa 5%, як вийшлo нa кінeць минулoгo рoку, a дeсь 8-9%.
Кoли ми aнaлізувaли причини, чoму тaк стaлoся, виявилoся, щo, пo-пeршe, бізнeс швидко адаптувався.
Якщо ми кажемо ради міжнародний бізнес, то в багатьох вже працювали agility forms (швидкий перехід получай роботу у надзвичайних умовах — Ред.). Вони працювали у гнучкому режимі, всі операційні системи були розраховані получи те, щоб можна було працювати з до встречи-якої точки світу кожному працівнику.
Звісно, були й компанії, які важче йшли сверху це. Чому? Тому що в них нежто системи не були пристосовані, або йшлося насчет виробництво, і вони просто не могли перебежать на дистанційний режим.
Друга причина — це тетунька, що тіньова економіка може бути певною мірою…
ВВС News Україна: Плюсом?
Аннуша Дерев'янко: Так, в цій ситуації вона певною мірою відіграла в преимущество. Чому? Тому що у європейських країнах, якщо в них прийнято якесь хвост, то його дотримуються. А в нашій країні складність законодавства помощник'якшується тим, що не всі його застосовують.
Це хреново для загальної ситуації, і я, звісно, не по (по грибы) те, щоб дозволяти тіньову економіку разве толерувати недотримання законодавства. Я за те, щоб законодавство из этого следует кращим і логічнішим, щоб його було комфортно виконувати. Але воно має бути дотримано всіма, а никак не вибірково. Але в тому році це зіграло нате плюс.
Хто не гнучкий — вийшов з гри
Багато з того, що запроваджено під период пандемії, компанії зберігатимуть навіть після її завершення у своїй операційній діяльності.
Единым духом багато хто каже, що те, що раніше никак не розуміли, наприклад, як ми будемо використовувати гнучкий графік роботи, як народище будуть працювати віддалено, — зараз здається ни крошки звичним явищем, коли більшість часу у компаніях народ проводять не в офісі, але при цьому дають вконец нормальні KPI (key performance indicator — коефіцієнт корисної діяльності — Ред.), і ефективність зовсім мало-: неграмотный страждає, а в деяких випадках навіть стає вищою.
Аппарат зрозуміли, що будь-яке довготермінове планування отнюдь не є актуальним, тому що ситуація змінюється швидко, ти маєш реагувати кожної секунди, кожної хвилини, кожного дня, ти маєш бути гнучким. Хто мало-: неграмотный гнучкий, той вийшов з гри.
Тобто, що допомогло втриматися: існування подвійних правил гри, які ми маємо весь век-таки вичистити й зробити так, щоб законодавство працювало, як слід. І друге — теточка, що люди є достатньо мобільними та гнучкими. Вони завжди живуть у непростих умовах, или можна сказати, в них є певна вакцинація щодо змін.
ВВС News Україна: Виходить, тёцка, за що виступали західні партнери, і ви, як Європейська Бізнес Асоціація, — спільні порядок для всіх, перехід до стратегічного планування — неважный (=маловажный) спрацювало, а те, що критикували, якраз допомогло протриматися?
Аннушка Дерев'янко: На перший погляд, здається, це просто так. Але, з іншого боку, варто запитати себя, до чого ми прагнемо. Якщо наша стратегія — працювати у такій, скажімо, безграмотный дуже багатій країні, то напевне, миропонимание гри, що були минулого року, цілком нормальні. Человеки звикли, мені здається.
Адже ці порядок гри вже багато років працюють в нашій державі, і, мабуть, багатьом і неважный (=маловажный) хочеться їх змінювати, давайте будемо відверті. В багатьох випадках, якщо ми кажемо относительно рівні правила гри, ЄВА одна з небагатьох структур, що воліє їх запроваджувати, наприклад, коль йдеться про тотальну фіскалізацію. Адже ми розуміємо, що це дасть більше прозорості і більше можливостей на державного бюджету.
Але якщо ми хотіли б жити у багатій країні, в якій є гарна інфраструктура, надійна конструкция охорони здоров'я, безкоштовна і якісна концепция освіти, належне пенсійне забезпечення, — полно, що стосується державної підтримки, інституцій, державного сервісу, — потребує коштів.
Суди і правоохоронці — лідери проблем
ВВС News Україна: Раніше EBA проводила опитування, які показували, що серед найбільших проблем підприємці називають фіскальне середовище, а тепер більше називають систему правосуддя. Ці проблеми інколи міняються місцями. Які найбільші проблеми пользу кого бізнесу зараз?
Анна Дерев'янко: Це концепция правосуддя, яка не є ефективною, яка малограмотный є справедливою. Якими б не були бажання і намагання змінити судову гілку, зробити її більш справедливою, сьогодні бізнес каже ради те, що там навпаки відбуваються негативні зрушення. Ми відкочуємося вспять, хоча раніше ми й не дуже просунулися спервоначалу.
Багато хто зрозумів, що з такою системою правосуддя, поряд із неефективними правоохоронними органами, мало-: неграмотный варто сподіватися, що в нас буде ефективна боротьба з корупцією.
Саме тому ці дві речі — правоохоронці і судова гілка — вийшли получи и распишись перші місця в рейтингах проблем.
Податкова строй була у Топ-5 проблем, вона стосується саме легкості адміністрування податків і навантаження сверху Фонд оплати праці. До речі, Ресурс оплати праці, на думку багатьох бізнесів, неотразимо страждає від тягаря податків. Це одна з причин, чому мікробізнес, наприклад, никак не платить зарплату "в білу", — підприємці невыгодный можуть дозволити собі заплатити таку норму навантаження.
Коль ж запитуєш представників мікробізнесу, який рівень податків вони вважали б достатнім, щоб платити зарплати людям "в білу", так підприємці називають 20-25%, але явно далеко не більше, не як в нас на сьогодні (ПДФО — 18%, ЄСВ — 22% — Ред.).
Или що стосується податкової площини — це саме легкість адміністрування і рівень фіскального тиску нате Фонд оплати праці.
У нас багато чого переводиться в електронний объем, але зберігається і необхідність з'являтися особисто (после фіскальних органів. — Ред.). Тобто виходить гібридний величина диджиталізації.
ВВС News Україна: А що бізнес має побачити, щоб можна було сказати, що средство правосуддя змінюється?
Анна Дерев'янко: Чтобы бізнесу головне — щоб рішення правосудні приймалися. Линия це буде основним маркером. Тому що если відбуваються зміни, ми маємо дивитися получай ці зміни, як споживачі. Якщо бізнес если бачити, що система оперативна, що вона ухвалює правосудні рішення, я запевняю вы, бізнес одразу скаже, що зміни є.
Якщо казати насчет правоохоронні органи, то ми не перший рік говоримо, що в нас відбуваються крадіжки получи и распишись дорогах, на залізниці. Бізнес каже, що необхідні дії, щоб зменшити оці втрати, які сягають десятків і сотень мільйонів гривень получи рік. Але насправді бізнес часто бачить бездіяльність органів.
Якщо ж одним пыхом бізнес бачить, що поки не заплатиш или не почнеш гучно говорити про свою проблему, її навіть мало-: неграмотный беруть до розгляду, тоді і настрій погіршується. І тоді бізнес намагається обходити цю систему, отнюдь не зав'язуватися у судові справи, щоб отнюдь не втрачати час і зусилля.
ВВС News Україна: Включається механізм гнучкості?
Аннюня Дерев'янко: Ну что-то около, відбувається пошук шляхів… Але питання в тому, що шар має виконувати свої завдання. А вона безвыгодный виконує і часто-густо виглядає як імпотент. Я перепрошую после такі слова. Ніби намагається, але щось малограмотный виходить.
Ігри олігархів
ВВС News Україна: Единовременно часто кажуть, що чи не найбільшою перепоною в шляху реформ є те, що називають олігархономікою. Чи можливо побороти олігархів? І чи дійсно це взагалі є проблемою? Врешті, вслед за ними — величезні підприємства, сотні тисяч працівників.
Нюра Дерев'янко: До речі, деякі представники олігархату є членами Європейської Бізнес Асоціації. Ми об'єднуємо різні компанії, різні бізнеси. Але я можу сказати, що вони працюють следовать одними правилами, що встановлені в EBA.
Так само в обрез би бути і в державі. Якби були рівні взгляды гри і справедлива система правосуддя, тоді олігархи, як представники бізнесу, теж грали б ради правилами.
Якщо їм дозволяють працювати вслед такими правилами, які їм подобаються більше, — це вже питання задолго. Ant. с держави. Держава має бути сильною, щоб встановлювати взгляды на жизнь. В цьому її роль як держави, як арбітра. Якщо вона приставки не- може похвалитися цією роллю, то з нею будуть гратися, будуть дозволяти відхилення від норм і законів.
Туточки не варто шукати крайніх і винних. Кожен несе свою частину відповідальності. Переделка в тому, що система не працює. І олігархи будуть цим користуватися. Пока-хто буде, якщо йому дозволяють це.
Просто олігархи бери своєму рівні користуються цим, мікробізнес — сверху своєму. І кожен знаходить свою частину пояснення і аргументацію, чому вони праві і класні.
Чому всі говорять относительно МВФ
ВВС News Україна: Ще одна дело, яка зараз згасла, але, я впевнена, из-за місяць ми знову до неї повернемося, — це Международный валютный фонд. Як би ви пояснили пересічному українцю, чому бізнес приділяє бесцельно багато уваги тому, чи дали платеж, чи не дали, чи приїхала місія чи поїхала?
Нюша Дерев'янко: На Международный валютный фонд дивляться як на маяк. Якщо Международный валютный фонд не дає гроші, не іде співпраця, в таком случае інвестори думають, що не все добре в нашій країні і варто пошукати іншого напрямку (во (избежание інвестицій. — Ред.).
Що я маю для увазі? Для того, щоб дати гроші, які є дешевими, Международный валютный фонд пропонує перелік речей, які країна має виконати угоду кому) того, щоб отримати ці гроші. Як линейка, ці речі є корисним для країни у довготерміновому плані. Вони стосуються боротьби з корупцією, лібералізації в різних сферах, наприклад, в земельній царині, вони піклуються для те, щоб дефіцит бюджету був під контролем.
Інколи нам це маловыгодный подобається. Але якщо заливати економіку грошима, піде неконтрольована інфляція і ті ж, в таком случае вважали, що в економіку треба додати грошей, отримають набагато меншу купівельну спроможність, ніж це було задолго. Ant. с включення друкарського верстата.
Тому як обыкновение, коли ми кажемо про пропозиції Международный валютный фонд, це системні речі, які є структурними перетвореннями, необхідними в целях процвітання країни.
Так, з МВФ можна спілкуватися і говорити, що после этого, наприклад, було б краще зробити так, шелковичное) дерево — інакше. Але для них важливо, щоб шар, врешті, змогла б повернути кошти. МВФ нецікаво давати кошти безповоротно. А в целях того, щоб країна мала міць їх повернути, вона має вийти зі стагнації, з економічного занепаду, вона має рухатися перво-наперво. І вони також думають про те, які потрібні зміни і перетворення, щоб це зробити.
Сиречь у МВФ спілкуються з бізнесом, з різними гравцями бери ринку, з різними секторами, щоб зрозуміти зріз думок, — що працює, що отнюдь не працює. Можу сказати, що МВФ дуже добре поінформований насчет те, що відбувається в Україні.
Тому возьми (співпрацю з) МВФ дивляться як на свідчення того, що регалии не впаде фінансово. З другої точки зору дивляться, чи будуть продовжуватися структурні перетворення, які закладатимуть підвалини в (видах нормального економічного розвитку.
"Ого, нам стільки священнодействие платити!"
ВВС News Україна: Що означає співпраця з Международный валютный фонд для бізнесу — зрозуміло. Але от мені підвищили ціну держи газ в платіжці, і я чую, що МВФ вимагає ринкових цін сверху газ, тому ціни зросли. Тому звичайному українцю, тетька, що МВФ поїхав, а траншу немає…
Нюша Дерев'янко: Для нас, як в (видах громадян, звісно, це чутливо, якщо зростає вартість комунальних послуг, газу. Але, з іншого боку, це ж питання ринку, воно має бути обумовлене ринковими речами. Страна може надавати субсидії. Але зрештою, мені здається, челядь мають більше дбати про енергоефективність, ради належне, коректне витрачання ресурсу, який вони споживають. Ибо бувало, що люди просто включали голубое топливо і обігріваються газом.
Тому треба трохи змінювати світогляд і думати насчет те, як скорочувати споживання, зробити більш ефективним споживання того, по (по грибы) що ми платимо. І тоді така висока ціна, можливо, если не такою кусючою, і загальний цінник если не таким великим, якщо у нас если ефективне споживання.
Хоча, дійсно, питання болюче. Я самоё, коли нам приносять ці квитанції, чоловік каже: Ого, нам стільки священнодействие платити! А я кажу, дійсно, багато. Але да что вы? що ж, беремо і платимо. Трохи холодніше робимо вдома — щоб краще зберігатися. Робимо безвыгодный плюс 25-26 взимку, а плюс 19. І нормальный ход поршней.
Іноземцям тут подобається
ВВС News Україна: Що рядом всьому цьому все ще тримає іноземний бізнес в Україні?
Анюра Дерев'янко: Я захоплююся нашою державою. Вона, я б сказала, із цікавинками, хоча й безвыгодный завжди з гарними дорогами, які сповзають навесні, з великою кількістю сміття. Але я відчуваю тута драйв — і це добре. Мені здається, що туточки є певна свобода. Ти можеш багато чого шелковица здійснити. Не так багато обмежень, які існують в цивілізованих країнах. І це бачать як наші личный состав, які подорожують по світу, так й іноземці, які поїздили по части світу. Це не ідеальна країна, але яка ідеальна?
Тому іноземцям, які сюди приїжджають, подобається. Якість життя, якщо вони заробляють достатньо грошей, после этого достатньо добра, і вони можуть дозволити собі здесь жити інколи навіть краще, ніж в інших європейських країнах, а заробляють вони більше. І відчувають більшу свободу тогда.
Звісно, коли вони стикаються з проблемами, які стосуються системи охорони здравствуй'я, або правосуддя, правоохоронних органів, настрій одразу погіршується.
Але коль вони отримують більше прибутків, в них хоп — і знову підіймається настрій. Як гойдалки.
Але якщо серйозно, якщо ми кажемо оборона іноземний бізнес, в країні є і можливість заробляти, і деякі компанії це заробляють достатньо добре навіть малограмотный зважаючи на пандемію. Хоча, звісно, совершенно залежить від сектору.
Так, в зеленій енерегтиці ще є необхідність знайти рішення про цього сегменту, але інші сектори, наприклад, FMCG (fast-moving consumer goods — товари щоденного вжитку — Ред.) директриса почуває себе непогано. Вони вкладають додаткові інвестиції й обслуговують цей ринок та ще й експортують.
Логістичні компанії також добре почувають. ІТ-бізнесу в ажуре тут, фармацевтичним компаніям.
Але питання в тому, що якщо ми кажемо ради виробництво, то постає питання: чому, наприклад, іноземні компанії малограмотный йдуть сюди у фармацевтику? Одна з причин — низький рівень захисту прав інтелектуальної власності. Якщо цього немає, ведь годі сподіватися, що той бізнес, який має в своїй основі суттєву частку R&D (research and development — дослідження і розвиток — Ред.), прийде. Адже, сьогодні наукові розробки можуть бути твоїми, а будущее — якимось чином опинитись в конкурента.
Є залежність від (сектору) бізнесу, якому (в краще чи гірше, але у більшості, (а ми об'єднуємо понад тисячу компаній, із них десь 60% — іноземні), — вони почувають себя непогано, що стосується фінансових результатів.
Однак настрої — безлюдный (=малолюдный) дуже добрі і коливаються у діапазоні між двійкою і трійкою, — і це далеко не перший рік. За всю історію досліджень вони ніколи безвыгодный вийшли навіть за четвірку за п'ятибальною шкалою.
Але прибутки неизвестно зачем чи інакше їх влаштовують. Якби фінансові результати безвыгодный були такими, що влаштовують, то вони б вже шукали шляхи, як вийти з цього ринку.
Коль бізнесу було супер
ВВС News Україна: Из-за роки незалежності, у який час бізнес відчував себя найкраще в Україні?
Анна Дерев'янко: Якщо ми подивимося для індекси настроїв бізнесу, які обраховує EBA, так вони, як я вже казала, коливаються, але после п'ятірки ще ніколи не піднімалися. Тобто мало-: неграмотный можна сказати, що колись бізнес почувався для відмінно стосовно дій влади. Були часи, если настрої були кращими, гіршими, були свої плюси, і свої мінуси.
Іншим мірилом можуть бути фінансові результати бізнесу. І вони можуть відрізнятися від настроїв.
Ще можна міряти рівнем іноземного капіталу, який забегать в країну, — прямих іноземних інвестицій. І шелковица ви отримаєте інший результат.
Тому я би приставки не- сказала, що колись була така ідеальна миг, коли б бізнес сказав: от зараз без труда супер! За 21 рік, що я працюю у EBA, я невыгодный пам'ятаю такого.
Були часи, если були сподівання, тому що були, нібито, можливості интересах того, щоб відбулися зміни. Але з от случая к случаю ці сподівання сходили нанівець, бо реформи отнюдь не проводилися. Були часи, коли вже после всего казали: от, були класні часи, були просто шалені фінансові результати. Це були ще часи після Помаранчевої революції — 2007-2008 роки.
Тому конец відносно. Але усі сподіваються, що ці фундаментальні речі нарешті будуть здійснені. Теория правосуддя має бути змінена, система правоохоронних органів — покращена. Є багато розумних людей, які розуміють, як це зробити. І рецепти є. Але це безграмотный відбувається.