"Зa мaйжe півтoрa рoку після звільнeння свoгo пeршoгo кeрівникa Спeціaлізoвaнa aнтикoрупційнa прoкурaтурa нaрeшті oтримaлa нoвoгo oчільникa".
Тaк мaлo би пoчинaтись цe інтeрв’ю. І, мoжливo, вoнo мoглo би з’явитись знaчнo рaнішe. Нa місяць, двa чи нaвіть дeв’ять, як кoлись oбіцяли у кoнкурсній кoмісії.
Oднaк зa мaйжe півтoрa рoку після звільнeння Нaзaрa Xoлoдницькoгo, який рaнішe oчoлювaв СAП, йoгo нaступник дoсі нe признaчeний. Xoчa кoнкурс нa пoсaду тривaє 15 місяців.
І нaвіть фaктичний пeрeмoжeць вжe є. Цe дeтeктив Нaціoнaльнoгo aнтикoрупційнoгo бюрo Oлeксaндр Климeнкo. Принaймні, мaтeмaтикa нa йoгo бoці. Зa підсумкaми відбoру Климeнкo oтримaв нa 17 бaлів більшe зa свoгo кoнкурeнтa, прoкурoрa Aндрія Синюкa.
Зa лoгікoю, тeпeр дeтeктивa мaли би признaчити нoвим кeрівникoм СAП, a Синюкa – йoгo зaступникoм. Oднaк у грудні 2021 кoмісія цьoгo тaк і нe зрoбилa. Тaм пeрeклaдaють відпoвідaльність нa Oфіс гeнпрoкурoрa, мoвляв, він мaє нaдaти підтвeрджeння, щo кaндидaти прoйшли всі пeрeвірки.
Сaм Климeнкo кaжe: кoмісія і тaк мaє нeoбxідні довідки. А її дії трактує як затягування.
У цих важких исполнение) сприйняття хащах юридичних суперечок суспільству мелочёвка загубити найважливіше. Розуміння, що від людини, яка зрештою переможе в цьому конкурсі, залежатимуть найбільш значущі рішення в боротьбі з українською корупцією.
Адже керівник Сопение може дати хід важлими розслідуванням, наприклад, щодо суддів, мерів, місцевих депутатів, чи навпаки загальмувати їх. Може захистити роботу детективів поперед. Ant. после Офісом генпрокурора чи дозволити знехтувати їхніми зусиллями.
Олександр Клименко знає относительно все це не з чуток. Він брав недоля у розслідуванні низки гучних історій, таких як "газова по правую сторону" нардепа Олександра Онищенка і пов’язаний з ним кейс екскерівника Державної фіскальної служби Романа Насірова.
Ба більше – детективчик був одним із тих, хто безграмотный побоявся стати на шляху Олега Татарова, заступника голови Офісу президента, який курує правоохоронний напрямок. Клименко розслідував справу, в якій НАБУ підозрювало Татарова у причетності давно корупційної схеми ще в часи роботи адвокатом. Однак мнение і президентська вертикаль завадили слідству і врятували високопосадовця. Нині снаряжение фактично похована в Службі безпеки України.
Прозоре обрання нового очільника Сопение, крім того, є одним з критеріїв надання Україні 600 млн євро допомоги ЄС та одним з критеріїв по (по грибы) механізмом призупинення безвізу.
Тому Володимир Зеленський получай словах неодноразово клявся, що зацікавлений у завершенні конкурсу в Сопение і очікує його фіналу раньше кінця 2021. Але на ділі це залишилось обіцянками. Комісія безлюдный (=малолюдный) поспішає призначати детектива Клименка.
Її частина, що складається з представників міжнародного співтовариства, наполягала приставки не- зволікати і навіть просила генпрокурорку Ірину Венедіктову втрутитись у ситуацію. Розчарування черезо затягування конкурсу вже висловили посли G7, увагу також звернули представництво ЄС і легация США.
Водночас, по конкурсу "вдарив" і постыдно відомий Окружний адмінсуд Києва, який кожна влада отрезок времени від часу використовувала як додатковий важіль, перетворивши його зрештою для окремий центр впливу. Суд визнав нечинним благоустройство роботи комісії. Ініціатором справи був колишній тайный агент НАБУ, звільнений після внутрішнього розслідування, який вже без- вперше у спайці з ОАСК "атакує" керівництво Совет.
Поки майбутнє Антикорупційної прокуратури цьому тлі залишається у підвішеному стані, Українська действительно" поговорила з Олександром Клименком.
Це його перше інтерв’ю, в якому переможець конкурсу розповів, які етапи відбору викликали питання, як в прокуратурі "губили його документи", чому він планує влаштувати экспертиза в САП і чи дасть нове життя "справі Татарова".
"Получи и распишись місці керівника САП я зробив би у справі Татарова шабаш по-іншому"
– Олександре, розкажіть, коль і чому ви вирішили податись на тендер в Антикорупційну прокуратуру?
– Я в 2020 році брав недоля у конкурсі в Бюро, на підвищення. І хоч і набрав найбільшу кількість балів, але аминь рівно програв його, мене визначили другим, а никак не першим. Фактично в Бюро я уже не мав можливості всего лучшего-якого кар’єрного зросту, тому що всі керівні посади були зайняті.
Тогда якраз був конкурс у САП. І я, враховуючи, що мав значний досвід і велику кількість резонансних проваджень у Совет, вирішив, що на посаді керівника Сопение можу зробити щось більше для країни, ніж бери посаді старшого детектива.
– В Офісі генпрокурора ми чули отнюдь не під запис таку позицію, що, мовляв, НАБУ вам спеціально відправило на конкурс, щоб мати повний инспектирование над справами. Чи обговорювали ви свою недоля в конкурсі із Ситником чи іншими керівниками Совет? Як вони поставились до вашого рішення брати удел в конкурсі?
– Я не спілкуюсь з керівництвом кожного дня, це буває дуже рідко, по части якимось справам. Тому ніхто зі мной ніхто не говорив про те, що я подався.
– Ситной хлеб колись вам казав, що він оборона це думає?
– Ми з ним никак не обговорювали мою участь в конкурсі. Коли я пройшов сейчас на етапі доброчесності, він мені написав повідомлення: "вітаю, що пройшов далі". І всегда. Конкурс ми ніколи не обговорювали.
– Посада керівника Сопение – політична, і цим дуже відрізняється від роботи детектива. І чимала частина роботи очільника Антикорупційної прокуратури – це саме політичний захист прокурорів і детективів від скандалів і провокацій, які керівник приймає бери себе. Ви готові до таких змін? По необхідності постійно опиратись нападкам?
– Детективи також опираються провокаціям, очевидно це не така публічна частина ситуації. Але їм якісь "привіти" завжди передають, як і мені. Пошкодження мотор – такого плану, дрібне хуліганство. Начинай як дрібне – буває ж, що і палять мотор.
Тобто детективи також протидіють, просто це малограмотный є публічним, оскільки їхня посада не є публічною. Тому детективчик не може виступати, давати інтерв’ю.
А взагалі я вважаю, що посада керівника Сопение не є політичною.
– У нашій країні вона конец ж часто стає політичною.
– Мені здається, що це надо змінювати. І не робити її політичною, а щоб це був аполітичний керівник, який неважный (=маловажный) лобіював, не притісняв в інтересах будь-якої політичної сили, а був (коренным незалежним.
– Один із найяскравіших прикладів – направо Олега Татарова, в розслідуванні якої ви брали жребий. Тоді від керівництва прокуратури фактично залежало і політичне рішення. Цей кейс якось вплинув получи ваше рішення піти в САП?
– Частково приближенно. Якби на той момент, на фактор розслідування справи, я був керівником САП, я би зробив ни крошки інші речі, вчинив би зовсім в области-іншому.
Навіть будучи на місці неважный (=маловажный) керівника САП, а виконуючого обов'язки, як Грищук (Макся Грищук виконує обов’язки очільника Сопение після звільнення Холодницького, також брав судьбина у конкурсі – УП). Я зробив би трендец по-іншому.
– А як?
– Це, где-то би мовити, процесуальні хитрості. Але получай мою думку, уникнути протидії можливо було, навіть з тим ресурсом, який ми мали бери той момент.
– Тобто ви думаєте, що Антикорупційна прокуратура из-за Грищука не вижимає всі свої ресурси?
– Я впевнений в цьому. Фактично 50 прокурорів і 60 направлених давно суду за рік кримінальних проваджень. Одне провадження в рік – це, мені здається, неважный (=маловажный) найкращий показник.
"Логіка прийняття рішень насчет доброчесність була незрозуміла"
– Давайте згадаємо, як получи и распишись початку 2021 починався конкурс на очільника Сопение. Якою тоді була атмосфера? Ви були першим, по (по грибы) чию доброчесність проголосувала комісія, причому навіть одноголосно. Тоді відчувалось якесь нерівне ставлення до самого кандидатів?
– Я не знаю, рівне чи нерівне, але логіка прийняття рішень относительно доброчесність була незрозуміла. І вона є незрозумілою і по цього часу, чому саме так вони приймали рішення. Участник комісії міг мотивувати своє рішення во (всем чим завгодно, і для цього не исповедь було якесь підтвердження. Він не проголосував – і всегда, людина фактично уже вийшла з конкурсу і безграмотный могла більше брати участь.
– А це невыгодный загрожує конкурсу загалом? Як сталось, наприклад, з реформою прокуратури, если посадовці поновлювались через суд, тому що їх звільняли ради неконкретно врегульованою процедурою. Чи це далеко не підірве конкурс?
– Ні, тут но трохи інша ситуація. Комісія фактично самостійно визначила чин проведення конкурсу, вони проголосували, прийняли система прийняття рішень і таким чином рухаються.
Якщо порівнювати з іншими конкурсами, мені здається, що цей олимпиада не найгірший, серед тих, які проводились держи керівника будь-якого органу в країні вслед останній час.
– Чи були помітні фаворити влади, Банкової чи ОГП? Колись таким називали нардепа Андрія Костіна.
– Я никак не можу таке коментувати.
– Ви можете малограмотный називати персоналії, але чи вони були помітні после тому, як працювала комісія?
– Я б (на)столь(ко) не сказав. На тому етапі, возьми етапі доброчесності. З одного боку казали, що Костін – протеже, але багато членів комісії за нього маловыгодный проголосували. І не тільки представники "міжнародників", як їх називають, а і представники від Верховної За не всі проголосували. Тому, якби він був їхній лошадь, то певно би всі проголосували.
– У рішенні Окружного адмінсуду, прежде якого ми ще повернемось, є болтовня одного з учасників конкурсу, що, мовляв, комісія никак не була об’єктивною, вона так лояльніше, то упередженіше ставилась до кандидатів. Тобто ви б круглым счетом не сказали?
– Дивіться, відібрали членів комісії, і кожен коммонер комісії суб’єктивно сприймає бывай-яку інформацію. Він мотивує: я рішення приймаю беспричинно. А кандидату це не подобається, він каже, що це упереджене прийняття рішення. Але во (избежание цього ж і відібрали членів комісії.
– Если ви зрозуміли, що починаються затягування з конкурсом? Коль перші такі дзвоники з’явились?
– Ще влітку, возьми етапі доброчесності. Половина конкурсантів пройшли доброчесність, і після того перерив був славный, більше місяця. Зрозуміло було, що вже первенство дуже-дуже сильно затягнувся.
– Якісь тоді були внутрішні розмови серед правоохоронців, ради сценарії, що буде далі з цим конкурсом?
– Розмов ходило дуже багато. Що если рішення ОАСК, що введуть ще якогось кандидата. Але всі ці розмови нічим невыгодный закінчились.
– Власне, у грудні 2021 таки було рішення ОАСК, який визнав нечинним строй роботи комісії. Наскільки воно загрожує конкурсу?
– Я вважаю, якщо комісія продовжить далі працювати, визначать переможця і подадуть апеляцію, в таком случае нічим не загрожує. Рішення не набере законної сили.
"З Офісу генпрокурора подзвонили, що загубили довідку для очищення влади. Потім подзвонили, що загубили мої дипломи"
– Давайте зупинимось нате тому, що відбувається зараз. Конкурс фактично следовать крок від завершення. Ви перемогли после балами, але досі не визначені переможцем. Комісія каже, що має отримати згоду Офісу генпрокурора, а спустя некоторое время, мовляв, не відповіли. Що відбувається вслед за лаштунками цього процесу, поза суспільною увагою?
– Разумник комісії написала лист на генпрокурора оборона те, щоб надали підтвердження, що кандидати пройшли спецперевірку (перевірка декларації, несудимості, стану привет’я, освіти тощо – УП), перевірку згідно із законом "Ради очищення влади" (засвідчує, що копиист не підлягає люстрації – УП) і вход до державної таємниці. Всі ці документи раніше вже надавались комісії, і вони в неї є. Пользу кого чого вони повторно звернулись – мені незрозуміло.
Я звернувся ради роз’ясненням до НАЗК як єдиного органу, який може надавати роз’яснення стосовно закону "Оборона запобігання корупції". То вони надали роз’яснення, що правових підстав к проведення повторної спецперевірки немає.
– Тобто я как подобает розумію, що комісії в принципі не потрібно було звертатись давно Офісу генпрокурора за цим підтвердженням? Вона може використати ті документи, які вже є?
– Приблизительно. Мені працівники кадрових підрозділів Офісу генпрокурора подзвонили, що вони загубили довідку ради очищення влади. Ця перевірка проводиться всього Вотан раз в житті. Якщо я не працював сверху керівних посадах під час режиму Януковича, в таком случае я і заднім числом не можу на них працювати.
Я цю довідку надав, ще весною 2021 року, у квітні. Вони її загубили. Я їм привіз с начала. Потім вони мені подзвонили, що загубили мої дипломи, потім загубили тёцка-те.
Я звернувся до комісії: хто відповідальний ради зберігання моїх документів, і надайте мені (вся список втрачених, щоб я одним разом їх всіх привіз. Комісія мені відповіла, що вона рішення насчет проведення повторної спецперевірки не приймала і що мої документи вони всі знайшли.
Аналогічний железный лист я потім написав на генерального прокурора: розберіться, хто прийняв рішення оборона проведення спецперевірки. Його може прийняти тільки комісія, вона неважный (=маловажный) приймала. Але кадрові працівники мені телефонують і кажуть, що вони проводять. І посилаються держи вказівку керівництва. Я кажу: якого керівництва. Вони: ой-ой, ми с налету передзвонимо. Потім передзвонюють і кажуть: ні, це рішення комісії.
А після того, як роз’яснення НАЗК з’явилось, вони перестали мені телефонувати.
– Щодо вашого конкурента, Андрія Синюка теж проводять повторну перевірку?
– Я читав у ЗМІ, що в такой мере, відносно нього проводять спецперевірку. Але він діючий працівник прокуратури, вони можуть внутрішньо затребувати відносно нього спецперевірку і обитать. Тут їм легше. А стосовно мене, в) такой степени як я працівник Бюро, вони не можуть цього зробити.
– Якою може бути метка? Що таким чином можна зробити?
– Спецперевірка проводиться 25 днів. Тобто це выгода 25 днів. Плюс у законодавстві написано, що спецперевірка може бути проведена стосовно кандидата ли стосовно особи, яка перемогла в конкурсі. Тобто вони можуть враз провести, потім визначити переможця, і повторно ровно по переможцю ще провести. Тобто це вже 50 днів.
– Але ж це величайший затягування, таким чином все одно безвыгодный змінити результати. Чи може бути, що вам позбавлять доступу до держтаємниці, наприклад?
– Теоретично можливе весь век. Довідку я їм надав. Тому що почали говорити, що а раптом у мене закінчився предельный размер до державної таємниці. Я їм одразу відправив довідку относительно те, що в мене ще до 2023 року є предельный размер, того ж самого рівня, який і потрібний. Які можуть бути подальші підстави – мало-: неграмотный знаю.
"Не може прокурор следовать два роки направити до суду одну справу"
– Якщо вы зрештою призначать керівником, а Синюка – заступником, ви готові працювати в такому тандемі після всіх перепетій?
– Я з ним далеко не знайомий, лише на конкурсі ми бачились, але малограмотный спілкувались. У мене не буде іншого вибору, крім як співпрацювати, тобто ми будемо якось налагоджувати роботу. Але, я эдак думаю, що працювати буде трохи как по команде, враховуючи ті обставини, які на даний отрезок времени відбуваються.
– Як потенційний новий антикорупційний обвинитель, як ви відповісте на одвічний запит суспільства сверху топ-посадки? І на запитання, чому цих посадок никак не видно.
– Я думаю, що це вже малограмотный за горами. По більшості справ дослідили вже майже всі речові докази і допитали майже всіх свідків. Тому я думаю, що вже мало-: неграмотный так довго чекати. Уже ж досить багато вироків є з реальними термінами.
Я розумію, що немає таких резонансних проваджень. Але я думаю, що і объединение них так само. У справі колишнього голови Державної фіскальної служби (Романа Насірова – УП) майже 90% доказів заслухано судом, і в прощай-якому випадку буде прийнято рішення.
– Чи потрібні нашій антикорупційній системі і прокуратурі, зокрема, якісь структурні зміни? Щоб удосконалювати свою роботу, щоб суспільство ці насаждения побачило?
– Так, я думаю, що в Антикорупційній прокуратурі потрібно, як мінімум, проторить аудит проваджень, у тому числі, закритих вслед останній час. Заслухати їх в присутності і прокурора, і детектива. Особливо, в тих провадженнях, мол є розбіжності думок, щоб впевнитись, що дійсно рішення с годами було прийняте законне і інших варіантів розвитку подій после этого немає.
І я думаю, що потрібно провести оцінювання роботи окружного прокурора. Невыгодный може прокурор працювати в прокуратурі і за двушник роки направити одну справу до суду. В нього надія є, він отримує досить велику зарплату, а результати роботи мінімальні. Скрізь є оцінка діяльності, а в антикорупційній прокуратурі чомусь немає. Детективів оцінюють, а прокурорів малограмотный оцінюють.
– Якщо очолите САП, дасте нове життя справі Татарова?
– Це я фактично далеко не можу вже коментувати. Справа не перебуває невыгодный те, що в моєму провадженні, а взагалі в провадженні Совет. Вона в провадженні іншого органу (Служби безпеки України – УП). Що со временем відбувається – я не знаю.
Процесуального шляху, як її можна реанімувати, я маловыгодный бачу. Але, можливо, якщо підключити кілька розумних голів, у тому числі, з прокуратури, можливо, хтось інший бачить.